Sunday, August 30, 2009

Mana Pergi Bulan Merdeka 2009?

Tahun ni aku rasa hambar.... takder semangat...

Takder ape yang boleh digambarkan betapa hambarnya sambutan kemerdekaan tahun 2009 ni. apa yang ku nampak, hanya lah suasana biasa seperti bulan2 yang lain. Amat kurang kibaran Jalur Gemilang sama ada di rumah ataupun di kenderaan2.

Apa agaknya yang bermain di fikiran masyarakat Malaysia sekarang? Kalu dulu setiap rumah berlumba2 memasang Jalur Gemilang di pagar rumah, siapa yang paling besar, siapa yang paling tinggi. di kebanyakan kenderaan di gantung pelbagai saiz bendera. suatu senario yang mengujakan. seolah2 perasaan bangga menjadi warga Malaysia.

Apa yang berlaku sekarang, rakyat Malaysia sedang menguatkan parti politik masing2. bendera parti digantung melebihi Jalur Gemilang. di pasaraya banyak juga jual Jalur gemilang, tapi amat kurang yang beli. macam tahun lepas, semangat pun kurang juga sehinggakan kerajaan terpaksa beri bendera percuma kepada pengguna jalan raya. bendera diagihkan di tol-tol lebuhraya.

syarikat2 swasta patut beri sokongan dalam hal membangkitkan semangat kewarganegaraan ni. Seperti contoh mengadakan pertandingan hotspot kenderaan yang kreatif mempamerkan Jalur Gemilang di kenderaan dan rumah bertuah untuk kreativiti untuk bendera terunik.

apa2hal pun, kita kena ambil tindakan dengan memberi sokongan untuk menaikkan semangat kenegaraan.

1 comment:

Amil Jahat said...

bulan mengambang dikala hatiku suram