Thursday, August 27, 2009

Bulan Ramadhan, bulan berjimat?


Bulan Ramadhan datang lagi... tup tup tup dah setahun dah... cepat betul. Ramai orang memberi pelbagai reaksi dan persepsi dalam suasana menyambut bulan yang mulia ni. Ada yang gembira dan ada juga yang mengeluh. Ada mungkin yang mengeluh ni kerana pekerjaan yang diorang kerjakan sekarang memerlukan tenaga yang banyak dan meletihkan. namun, jika di sudut positifnya, ia merupakan dugaan yang mesti juga di lalui.

Pada aku pula, dari sudut agama sememangnya menantikan bulan ganjaran berganda dan amalan harian diperhebat dengan zikir2 dan bacaan Al-Quran.

Dari segi duniawi ni, aku menampakkan keseronokan untuk aku terima pelawaan kawan-kawan vendor untuk berbuka puasa. Fuh.. best benar buka puasa kat hotel ni... dalam organiser aku nih dah prepare nak terima pelawaan nih... Kurma pun tak kurang banyaknyer... sekarang ni dah 6 kotak kurma dah aku dapat.... macam2 jenis kurma dah.

Dari segi jimat cermatnya.... korang boleh baca artikel aku untuk bulan Ramadhan tahun lepas http://anas-kacak.blogspot.com/2008/10/bulan-berjimat-cermat-ramadhan-atau.html
. Aku tak rasa macam bulan berjimat cermat pun. sorang tangan penuh dengan plastik bungkusan pelbagai jenis makanan. agaknya korang pun macam tu ke?

aku? setakat ni, aku baru pegi sekali je pasar ramadhan, itu pun sebab nak beli air buah dengan kuih bakar... itu pun... jumlah RM7.. mahalnyer! aku buka puasa dengan wife aku kat umah je... wife aku masak. sekali masak terus untuk sahur sekali.

harap kita berjaya lah berjimat di bulan Ramadhan ni. takut2 akhir Ramadhan ni macam2 nak beli... langsir la sarung kusyen la... katil baru la... huhuhu...

No comments: