Saturday, August 15, 2009

Clubbing da best!

Di saat2 genting untuk waktu aku hantar assignment kursus aku ni, kepala aku memang tak berhenti memikirkan keadaan sekarang yang penuh dengan pengaruh media.

Ada sesetengah orang berpendapat aku ni sempit fikiran... tak open minded dengan perubahan zaman sekarang. Tapi, aku rasa tidak perlu kita merubah diri kita dengan terlalu drastik sehingga kita ketepi kan agama kita. Sedangkan agama kita jelas memberi panduan dan hala tuju untuk memandu kehidupan kita. kenapa kita perlu ketepikan panduan?

Korang perasan tak? iklan2 yang ditayangkan di kaca tv sekarang memaparkan beberapa produk yang bersituasikan kelab malam, disko atau pub. Seperti contoh, iklan cumalah produk gel rambut, tapi memaparkan betapa indahnya jika kita berada di kelab malam, boleh menari2 dan berhibur.

Produk ape lagi? produk handphone berteknologi tinggi? dengan music boleh kita adakan majlis tari menari, bergaul bebas lelaki perempuan dengan pakaian yang ala 'zaman sekarang'.

Produk ape lagi? air minuman dalam tin... dalam lif pun boleh jadi disko.

Tidakkah ini sebagai penggalak kepada orang2 muda sekarang untuk lebih kerap ke kelab malam? dan yang tak pernah ke kelab malam akan rasa ingin cuba ke sana. Dan dari kelab malam itulah terjadinya pelbagai kemungkinan...

Yang tidak pernah merokok akan cuba merokok,
Yang tidak pernah merasa arak akan cuba walau setitis,
Yang tidak pernah bermesra dengan perempuan akan cuba merapati mereka,
Yang tidak pernah mencuba ecstasy akan tewas juga,
Yang tidak pernah berzina akan pasti ketagih dengannya,

Persoalan... adakah aku sendiri pernah ke kelab malam?
Jawapan.... tidak pernah. Aku lebih cuba untuk tidak pergi daripada aku pergi untuk ingin tahu.

Akan ada orang yang menangkis pandangan aku, tapi lambat laun akan terjebak juga dan sekurang-kurangnya kita bersubahat dengan mereka yang melakukannya.

No comments: