Thursday, September 3, 2009

Pergh... dugaan Nescafe & Kit Kat...


Tersengeh aku sorang2 lepas sahur pagi ni terkenangkan kejadian semalam. aku balik dari FPSO Bunga Kertas di perairan Kerteh dan terus balik ke kuala lumpur.

Traveling di bulan puasa ni memang mencabar diri. Walaupun Allah memberi rukhsah (kelonggaran) untuk berbuka puasa bagi orang yang berjalan jauh, tapi kita cuba untuk pertahankan puasa sebab, kita naik keta, bukan jalan kaki pun.... hehehehe...

Dalam perjalanan balik, aku teringatkan masa aku kecik2 dulu, bila masa nak balik kampung di bulan puasa je, ayah aku bagi aku roti dan air tin. Ayah cakap, kita jalan jauh dibenarkan berbuka, supaya tak mudharat kesihatan. tapi kita kena ganti balik lah puasa tu. Aku bukan reti fikir untuk ganti, yang aku fikir yang aku dapat makan roti dan minum air di siang hari... hahaha....

Jam menunjukkan pukul10.10 pagi, helikopter mendarat tepat masa 1jam 15 minit perjalanan dari FPSO Bunga Kertas ke Kerteh Airport. Malam ni ada jemputan berbuka puasa di Hotel Impiana oleh Boilermaster... bertolak dari Kerteh airport sampai ke KL 4 jam, 10.10 pagi... sampai 2.10 petang... ok lah tu.

cuaca sepanjang perjalanan panas betul, takder sikit pun mendung. rasa mengantuk tu ada, sepanjang perjalanan tu, hentian pertama kat hentian sebelah Maran, aku pegi cuci muka n basahkan kepala... mengantuk betul. ada beberapa kereta yang berhenti sekali... diorang berhenti tido kejap tu, aku teruskan perjalanan. dengan baki petrol yang ada, boleh la aku berhenti kat stesen minyak kat hentian Temerloh.

Dahaga melebihi lapar, sesampai kat stesen minyak Temerloh, aku diuji dengan baik punya! aku pegi kat kaunter dalam nak bayar petrol, mamat bangla yang jaga kaunter tu boleh offer promotion kat aku...

"abang, kali ni kita ada buat satu offer, abang. beli satu tin nescafe dengan satu paket kit kat boleh dapat satu harga murah, abang.... boleh beli lah."

Pergh... air tin yang sejuk dan dingin. Aku segera menolak promosi tu dengan gelengkan kepala dan kata tak mau. Sambil kata tak mau tu, boleh aku jeling2 cari ada orang melayu tak... dengan terdetik kat hati ni, kalu aku beli, aku minum dan makan dalam keta, sape nampak? selamba je....

Kuatkan iman! kuatkan iman!

Lepas bayar petrol, aku terus blah tanpa toleh untuk setin nescafe tu lagi... lepas isi minyak... chow.

haha... itu baru skit ujian tu.... yang besar macam mana pulak...

No comments: