Sunday, September 20, 2009

Jangan Pandang Belakang - Edisi Raya


Selamat hari raya Aidil Fitri kepada semua pembaca. Maaf Zahir dan Batin

Aku tahun ni, raya pertama kat Kuantan, rumah mertua aku dan terus ke johor bahru pada raya yang kedua petang.

Ramai orang buat perancangan setahun untuk satu kampung, tapi pada aku, buat masa ni, aku rasa aku suke beraya di kedua-dua kampung. cuma aku selangkan antara 2 kampung ni hanya pada hari raya pertama sahaja...

Masa bulan puasa, kita yakin yang semua jin dibelenggu dan di letak jauh ke laut untuk mengelakkan gangguan untuk manusia beribadat. kenapa aku kata yakin pada jin dibelenggu dan bukan syaitan dibelenggu? Kalu korang baca surah An-Nas, ada menyatakan bahawa 'syaitan' itu terdiri dari jin dan manusia. yang di belenggu adalah jin.... tapi manusia tak dibelenggu... jadi hasutan tetap ada...

mana taknyer... bulan puasa, ramai wanita tukar pakai baju kurung... tapi baju kurung diorang tu nampak tak nampak je.... yang lelaki dok jeling tak jeling je... kurang pahala saje2 je. Yang lelaki pulak... tak kurang juga menghasut... jadi terpulang kepada masing2 bagaimana nak uruskan dugaan tu semua.

satu lagi... masa bulan puasa, kita confirm tak takut... jalan tempat gelap, rumah black out... masuk toilet tak payah bukak lampu pun tak takut... sebab? jin dah kena belenggu... hahaha...

bila raya je... tetiba rasa macam ada yang mengikut plak... nak masuk toilet dah tak boleh tak bukak lampu dah... apa la punya perasaan ni...

No comments: