Saturday, May 23, 2009

Rokok, Hormat & Kepuasan Diri...



40% daripada rakan sepejabat aku adalah penghisap rokok. Setiap hari aku berhadapan dengan diorang dan aku tak boleh mengelak.


Secara professional, tidaklah aku boleh memberi teguran kepada diorang dan waktu selain dari kerja pun aku rasa tak nak tegur pun sebab diorang takkan dengar. Kawan2 sekerja yang baca blog ni mungkin akan sindir aku ataupun buat tak tau aje...



Perkara yang membuatkan aku nak tulis blog pasal rokok ni adalah waktu minggu lepas, kumpulan projek aku perlu membuat pembentangan laporan bulanan operasi kepada client. Lepas mesyuarat tamat, kami menjemput client untuk makan tengah hari bersama2.

Salah seorang dari client kami merupakan seorang ibu mengandung dan beliau sangat sensitif dengan asap rokok... tapi, apa yang aku nampak, rakan kerja aku sendiri hisap rokok di sebelah client yang mengandung tu... nak ditegurkan, semua orang tau yang dia jenis keras kepala. Aku cuma berbisik pada client aku supaya memaafkan kawan aku tu. Sepanjang makan tengah hari tu, aku nampak client tu tak selesa dengan asap rokok. Di waktu2 nak habis makan tengah hari tu, baru dia padamkan rokok. Dah faham lah tu, kalu tak, sebatang demi sebatang dihisapnya.




Korang fikirlah sendiri apa baiknya hisap rokok tu...




Kalu ditegur pun, korang akan dapat jawapan seperti di bawah:
1. Asap rokok ni masuk dalam paru2 ko ke?
2. Aku kenal rokok dulu dari ko!
3. Aku peduli ape, aku punya pasal la
4. Kalu aku tak pedulikan kesihatan aku, kenapa ko yang sibuk?
5. Rokok la yang dapat tenangkan fikiran aku.
6. Asap kenderaan kat jalanraya tu lagi banyak ko sedut dari asap rokok ni.
7. ...

No comments: