Thursday, October 23, 2008

Satu Gerabak Tren Khas Untuk Wanita Sahaja


Pagi-pagi lagi aku kena keluar dari rumah untuk ke ofis dengan naik tren LRT Rapid Transit... Stesen paling dekat adalah Stesen Wangsa Maju. Stesen Wangsa Maju tu adalah antara stesen yang sangat sesak... stesen lain mungkin ada yang lebih sesak, tapi sebab aku dari Wangsa Maju, so aku bercerita dari tren Wangsa Maju lah...




Beratur panjang... masing2 dengan bau perfume yang menusuk hidung... tapi petang karang, confirm semua orang satu bau perfume je... hamis yang amat... ada yang buat2 bengap... tangan angkat tinggi2 kasi 'aircond' full blast.



Bila tren sampai, ada yang ambil kesempatan nak potong queue... siap buat muka tak malu tu... dan dalam tren orang dok himpit2, tolak2, gesek2 dan sewaktu dengannya... perempuan lelaki berhimpit2... masa tu dah takder rasa malu bila tubuh bergesek2... ataupun terpaksa?


Yang lelaki confirm suker punya... masa bergesek dia cakap, "maafkan saya", dalam hati "Walaweh, lembut mantap siot!"


Ini secara halus martabat seorang wanita telah jatuh. Dari segi pemakaian itu jika perempuan tu sendiri tak jaga, martabatnya dah jatuh separuh... ini pula berhimpit dengan lelaki. Dalam Islam, tubuh wanita disebut sebagai 'perhiasan' dan perhiasan ini amatlah berharga dah patut dijaga... tapi bila keadaan macam ni, perhiasan dinoda dan martabat jatuh lagi separuh.


Di jepun, satu gerabak khas di buat untuk perempuan saje. Gerabak selebihnya bercampur lelaki&perempuan. Mungkin mereka takkan buat satu gerabak lelaki saje. Jepun dah buat satu gerabak khas, dengan ini martabat wanita terjaga. Kita boleh tak buat macam tu?



Mungkin sukar untuk buat, tapi kita kena cuba... orang lelaki diciptakan sebagai pemimpin seluruh alam. Menjaga semua makhluk ciptaan tuhan dari manusia, haiwan, tumbuhan, batu-batuan, air, angin dan sebagainya...

No comments: