Thursday, July 21, 2011

Rentetan kisah seram dalam lif di pejabat


Ini adalah pengalaman aku sendiri yang aku pernah lalui pada awal tahun 2011. ramai yang secara aktif menghebahkan cerita seram. Maka, di atas permintaan ramai, aku berkongsi jugak kisah yang aku lalui dalam lif di pejabat aku.

Hari tu aku bekerja agak lewat semata-mata untuk menyiapkan beberapa kertas kerja yang akan dibentangkan keesokan hari. Nak tak nak, kena siapkan jugalah. tapi aku duduk kat opis tak lah lama mana. dalam pukul 8.30 malam, aku dah gerak balik dah.

sebelum balik, aku jenguk sekitar opis... oh, ada staff procurement lagi 2-3 orang... okeh, aku blah dulu... sementara tunggu lif, tetiba bulu roma meremang.... aku pandang kiri kanan, takder ape2. hmmm, fikiran aku je kot. Ofis aku kat tingkat 10. Masa lif terbuka, takder orang kat dalam. Jadi, macam biasalah aku kalu masuk lif sorang2, aku akan berdiri di penjuru kiri belakang atau penjuru kanan belakang.... tujuannya supaya aku boleh nampak semua sudut. tak nak la ada yang tiba2 muncul sergah aku.

lif turun agak perlahan, aku menjangkakan dengan kelajuan lif macam ni, mesti akan berenti kat mana tingkat ni... memang betol pun, lif berenti kat tingkat 7. lif terbuka, ada sorang perempuan dengan muka muram pandang bawah masuk dalam lif. perempuan tu agak berusia jugalah. bila dia masuk, dengan perlahan dia pusing badan memaling ke pintu masuk. maksudnya, aku kat belakang dia lah.

sepanjang lif tu turun, tak bercakap sepatah pun aku dengan perempuan tu. muka dia agak masam. tiba2 aku terperasan akak tu macam tersentak, macam orang terkejut. secara perlahan dia menoleh ke arah aku. korang bayangkan lah, aku berdua dengan dia dalam lif... dia toleh perlahan2 pandang aku dengan wajah yang penuh kerut di dahi... aku dah terpaku... tak boleh nak buat ape...

dengan redha dan tawakkal, aku cuma mampu senyum pada perempuan tu sambil berkata... "Maaf kak, saya terkentut".

No comments: