Sunday, June 14, 2009

Strategi Pemasaran di Waktu Gawat

Pihak media di Malaysia amat cekap dalam melindungi satu-satu isu di dalam negara bagi mengelakkan situasi panik dan cemas di kalangan rakyat. Dari segi politik negara contohnya, pihak media amat kuat di sisi kerajaan bagi memastikan berita yang tersebar adalah mengikut aliran dan strategi kerajaan.


Dalam masa sekarang, ramai yang terleka dengan kesibukan kerja dan pihak media menghebahkan ekonomi Malaysia kukuh dan semakin meningkat. Sedangkan, banyak kilang2 dan syarikat2 telah menjalankan langkah mengurangkan kos pekerja dengan perlbagai cara, seperti contoh, Skim Pencen Sukarela. Syarikat2 gergasi di Malaysia tidak terkecuali terkena bahang kegawatan ekonomi.


Dengan kegawatan ekonomi yang melanda sekarang, ramai juga yang telah mengambil tindakan untuk menghadkan perbelanjaan dan menyimpan wang pendapatan lebih dari biasa bagi langkah2 kecemasan yang tidak dijangka di masa akan datang.



Oleh kerana ramai yang telah mula menghadkan perbelanjaan, pasaraya2 yang ada sekarang akan menerima impak yang maha hebat. Namun, mereka mula mengorak langkah dengan mengubah strategi pemasaran untuk mengumpan semula rakyat Malaysia. Umpanan mereka setakat ini mengena!

Pasaraya2 menjalankan JUALAN MURAH dari potongan 20% hingga 70%! Mata2 pengunjung pasti terpana dengan tanda2 harga yang telah dipotong separuh. Hakikat sebenar tidak lah seperti yang difikirkan. Bukanlah potongan 50% itu sebenar2nya potongan. Harga selepas potongan itu adalah harga asal pakaian tersebut.

Jika kita peka dan tinjau harga sebelum JUALAN MURAH, contohnya, sehelai seluar khaki berjenama Camel berharga RM69.90. Semasa JUALAN MURAH, harga seluar yang sama berharga RM139.90! Tanda potongan sebanyak 50% menjadikan harga kembali kepada harga asal RM69.95!

Kembalilah kepada rancangan kita untuk menyimpan dan belilah barangan yang perlu sahaja. Setiap kelekaan kita membuatkan kita sesal setiap masa.

No comments: